måndag 30 november 2020

As time goes by..

 A kiss is just a kiss..

Maya tillbaka från kortis, på ett sätt helt fantastiskt att hon är bredvid mig igen, min krigarprinsessa, det är tryggt och jag känner igen mig, vi har gjort det här förr, som ikväll. Jag skrivandes och hon vid sin padda. Chillar lite då och då.. Om livets frågor och andra mer banala ting.. 
På ett sätt hade jag behövt några dygn till för att reda ut saker och ting. För att hinna. För att rannsaka livet och mig själv.

Inatt har jag inte kunnat sova. Drömde de hemskaste drömmarna och vaknade kallsvettig och panikslagen. Klarvaken. 01.20. 
Försöker somna om, men en stress rusade genom kroppen, en ångest som är svår att förklara, en rastlöshet som gjorde att min själ vred sig i plågor. 
Jag testade att se Studio Natur, då brukar jag somna, blundar och bara lyssnar och svävar iväg in i sömnen. Funkade inte alls. Gav upp och tänkte, fuck this shit..

Filmjölk med några stänk musli och en klick honung. Täcket i soffan, och jo, jag slumrade till men varje gång jag klev in i sömnen kom drömmarna tillbaka. De jagade mig. De förföljde mig in i mörka gränder och vart jag än tittade fanns det endast återvändgränder.

Gick upp vid 5. Tog min medicin. Käkade (igen). Drack kaffe och kröp sedan ner i soffan och under täckets varma dun. 
Då kom den, sömnen, och jag somnade så skönt. När Maya är ända till måndag på kortis så brukar hon få åka färdtjänst till skolan,  då får jag en extra morgon för mig själv.

Jävla mobil. Förbannade påhitt. Den plingade till, och min sömn försvann. Tänkte tanken att bara strunta i det, men jag visste inte riktigt vad klockan var, och vågade inte chansa, för det kunde ju vara kortis, eller skolan, att något hänt.

Ständig beredskap.

Fiske både lördag och söndag. Timmar med min son. Timmar med en vän som är fotograf och mina planer för den där boken kanske börjar bli en sanning. Kanske. Om lusten infaller och jag har tiden. Tid utan stress och krav från andra.
Orkar inte det. Då faller jag. Då kommer väggen rusades och jag duckar och flyr från det jobbiga.


Nu börjar slutet närma sig för den här säsongen vid sjön, i alla fall
med flugspöt. Jag åker säkert ut nån dag, när isen dånar och fötterna fryser.
Tänder en eld och samlar mig. Lyssnar till vinterns tystnad. Känner hur locket 
lagts på och dofterna från skvattram försvunnit. 
Längtan till vår.


Vägen mot sjön. Vindskyddet. Lugnet. Ro för själen.
Långt från stressen och kraven.


Frusna fingrar binder på flugan. Stickade vantar av mor.
Hur många har du stickat till mig genom åren, min kära mamma?
Jag tänker på dig, och jag längtar att få krama dig igen.


Där vid udden av gräs har jag fångat många öringar. 
Genom åren har jag lärt mig vart dom simmar, och vad 
dom gillar att äta. En magisk vacker bild, en sann bild av mig.
I ensamhet. Mitt flugspö. Skogen och en blank vattenspegel.
Trolsk och hemlig.


Dom händerna. Mina händer. Så många gånger de har hållit om
flugspöt. Som att hålla sin käreste i handen.
Trygg närvaro. Meditation. 
Ro.

Där går jag. I mina tankar. I min ensamhet. Som så många gånger.
Tänk vad det har stärkt mig, gett mig mod och hopp. Där har tanken
blivit verklighet och jag funnit mitt kall. 
Att med min styrka finnas för andra, att visa ödmjukhet
inför livet och mina medmänniskor. 
Att vara ärlig.
Mitt ankare. Mitt roder.
Never Alone. Always Alone.

Tack Adrian Clarke för underbara bilder. Jag har hoppats i många år att en fotograf med samma tänk och idéer som jag ska komma i min väg, gå på samma stig så längtan kan bli en verklighet. Längtan att nå ut till andra med det fisket och naturen gett mig. Tack, Adrian, för att du kom och att du lyssnar.

Min Maya ska sova nu. Jag ska natta, som jag gjort så många gånger förut. Klä av. Stretcha hennes stela muskler. Massera ryggen. Ge en sticksig puss i nacken och sen en på kinden, fast hon inte vill, men innerst inne vet jag att den där pussen betyder allt.
För även jag, då och då trots min ålder, saknar mammas klapp och puss på kinden..

Så.. Stanna upp i vardagen. Ge din tid till någon som behöver den. Var snäll och våga ha civilkurage och säg ifrån mot orättvisor.. 

/Uffe

2 kommentarer:

  1. Otäckt att drömma sådana mardrömmar! Tur att det ändå vara bara drömmar! Du skriver så fint så man kan nästan känna hur otäckt det var! Hoppas det inte blir så fler gånger! Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort ett löfte om att någon jag känner som har en relation problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpte mig med min egen problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera